Mit adhat egy teniszrajongónak a Break Point?
Január 13-án mutatkozott be a Netflixen a “sport-dokusorozatok” következő, nagy dobása. A showbiznisz új vadászterület kulisszái mögé férkőzött be. Na, de mennyire? Megnéztük az első öt epizódot.
A streaming-szolgáltatók eltejredése alapjaiban változtatja meg tévénézési szokásainkat. Általuk nem vagyunk kiszolgáltatva a TV-csatornák műsorsáv-beosztásainak. Azt nézünk, amit akarunk (a kínálatból kiválasztva), akkor, amikor akarjuk. A producereknek pedig nem kell megharcolniuk a lineáris műsorszórásban elfoglalható helyekért, ezáltal a kínálat rendkívül kiszélesedett. Ám nemcsak a sorozatok, játékfilmek szaporodtak el, hanem voltaképpen új kategória is megszületett, mégpedig a sport-dokumentumsorozatoké. A labdarúgásnak ott van az Amazonon elérhető All or nothing, a kosárlabdának a Michael Jordan-féle Chicago Bulls-t bemutató Last Dance, vagy éppen a forma-1-nek a Drive to survive (mindkettő Netflixen érhető el). Sorolhatnánk még fel példákat, de nagyon sok van, egyre több.
A kategória úttörője kétség kívül az Drive to survive, amelyre annak ellenére van széleskörű kereslet, hogy rendkívül meg is osztja a száguldó cirkusz rajongóit és szereplőit egyaránt (élen az elmúlt két szezon világbajnokával, Max Vertstappen-nel (!)). A sorozat producerei túl vannak már négy évadon, tavaly pedig bejelentették, hogy új vizekre fognak evezni és 2023-ban elhozzák a teniszrajongóknak is a maguk sorozatát Break Point címmel (magyar nevén Könyörtelen tenisz) melynek elkészítésében a WTA, az ATP és a négy Grand Slam-torna is teljes mellszélességben együttműködik majd. Decemberben előtt megkaptuk az első előzetest és a premier dátumát: január 13. Pénteken elérkezett a várva várt nap, megnéztük az első öt epizódot, most pedig a szpojlerezés lehető legkevesebb szándékával értékeljük a látottakat.
Az legelelső percek megmutatják, mi is lesz az “ars poetica”. Hogy mit jelent a tenisz lélektana, azt nem a legendákon keresztül kívánják megmutatni a producerek. Éppen ellenkezőleg: azokon, akik őket követ(het)ik majd. Ez voltaképpen érhtető, hiszen Federer, Nadal, Djokovic és Serena Williams új szintre emelték a teniszt ebben az évezredben. Örökségük, melyet ketten már maguk mögött hagytak, óriási, ahhoz felnőni elképesztő teher, legalább még ugyanannyi, mint amivel a profi teniszezői élet eleve jár: áldozathozatal, kitartás, folyamatos teljesítménykényszer, harc az elemekkel, az ellenfelekkel és az ember belső démonaival egyaránt.
Az első öt epizódban Nick Kyrgios, Thanasi Kokkinakis, Matteo Berrettini és Alja Tomljanovic Australian Openjét, Taylor Fritz és Maria Sakkari Indian Wells-i, Paula Badosa és Ons Jabeur madridi szereplését, valamint Felix Auger-Aliassime és Casper Ruud Roland Garrosát mutatja be a 2022-es szezonból. Az archív, eddig talán nem látott felvételek kellemesen hathatnak a teniszben jártas nézők számára. Szinte mindegyik szereplő közeli hozzátartozói is szerepet kapnak. A családi körben, edzéseken, mérkőzések közötti napokon leforgatott felvételek is nagyban vázolják a sorozat szándékát, megmutatni a teniszezők emberi oldalát. Ehhez jönnek hozzá a mérkőzések előtti és utáni közvetlen reakciók, melyek között olyan szögekből láthatunk labdameneteket, melyekből a közvetítések alatt talán csak visszajátszásokban, magazinműsorokban láthatunk. Egyes pillanatokat maguk a főszereplők narrálnak, természetesen utólagosan, ám a meccsek alatt az edzői páholyokat “bepoloskázták”, aminek köszönhetően élő-egyenes reakciók is tovább színesítik a történéseket. Kommentátorok, műsorvezetők narrálják a mérkőzéseket és az adott torna feljeményeit, a főszereplők mellett pedig a laikusabb nézők számára korábbi kiválóságok, edzők mutatják be a sportág fortélyait, névszerint: Maria Sharapova, Chris Evert, Martina Navratilova, Andy Roddick, Patrick Mouratoglou Paul Annacone, Toni Nadal, John McEnroe.
Mindezek összességében remek koncepciót adnak, de…
...a szakavatottabb rajongókban így is lehet hiányérzet. A sorozat érdekes aspektusokra tapint rá, de nem igazán sikerül “meztelenre vetkőztetni a királyt”, mert ehhez a 45-50 perces játékidő és az egy teniszezőnél több főszereplő kevésnek bizonyul. Sajnálkozhatunk hogy nem láthatunk többet ebből meg amabból. Éppen emiatt a tenisz igazán elszánt rajongói valószínűleg azt érezhetik, hogy olyan sokkal többet nem tudtak meg a sportágról, egy laikus viszont igen. Ha viszont egy laikus egyedül kezdi el nézni könnyen zavarba jöhet, mert a magyar nyelvű felirat erősen kifogásolható, hiszen az az alapfogalmakkal nincsen igazán tisztában, vagy éppen keveri a szezont a fazonnal.
Ellenben a Break point azért van olyan jó, hogy megérdemeljen egy második esélyt, akár továbbiakat is, hiszen az évadnak az eddig közzé tett öt epizóddal még nincs vége! A sorozat júniusban folytatódik a 2022-es szezon második felével. Wimbledonban is főszerephez jut Nick Kyrgios, aki a vártnak megfelelően nagyon élvezte a kamera közelségét az első részben. Ott lesz a US Open is, melynek keretében Frances Tiafoe és a későbbi győztes Carlos Alcaraz is bemutatkozik a sorozatban, mely fel fogja göngyölíteni Serena Williams búcsúját is, az amerikai legendát utolsóként legyőző Alja Tomljanovic szemszögéből.
Nektek hogy tetszett a sorozat?
Borítókép forrása: tennisnet.com